Jednací řád
Zastupitelstvo obce Tuchoměřice vydává dne 7.10.2020 podle ustanovení § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (Obecní zřízení), tento jednací řád:
Jednací řád zastupitelstva obce Tuchoměřice
Článek 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád upravuje přípravu, svolávání, průběh jednání, usnášení a kontrolu plnění usnesení zastupitelstva obce, jakož i další otázky.
- O otázkách upravených tímto jednacím řádem, popř. o dalších zásadách svého jednání rozhoduje zastupitelstvo obce v mezích zákona.
Článek 2
Pravomoci zastupitelstva obce
- Zastupitelstvo obce rozhoduje o všech věcech patřících do samostatné působnosti obce dle § 84 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (Obecní zřízení).
Článek 3
Svolávání jednání zastupitelstva obce
- Zastupitelstvo obce se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce.
- Zasedání svolává starosta. Starosta je povinen nejpozději do 21 dnů svolat zasedání zastupitelstva obce, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva obce, nebo hejtman kraje.
- O místě, termínu a navrženém programu zasedání obecního zastupitelstva informuje občany Obecní úřad. Informace musí být na úřední desce vyvěšeny nejméně 7 dní před zasedáním obecního zastupitelstva.
- Zasedání zastupitelstva obce je veřejná a konají se v územním obvodu obce.
Článek 4
Příprava jednání zastupitelstva obce
- Přípravu jednání zastupitelstva obce organizuje starosta obce, přitom zejména stanoví:
a) dobu a místo zasedání
b) program jednání
c) odpovědnost za zpracování předložených podkladů. Nebude-li stanoveno jinak, za zpracování předložených podkladů k návrhu
odpovídá předkladatel. - Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce mají jeho členové a výbory zastupitelstva obce.
- Informace o materiálech určených pro jednání zastupitelstva obce musí být dostupné členům zastupitelstva nejpozději 7 dnů přede dnem jednání zastupitelstva v elektronické podobě, případně si může zastupitel materiály vyzvednout osobně na obecním úřadě v úřední dny.
- Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům zastupitelstva obce komplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření či rozhodnutí.
Článek 5
Účast členů zastupitelstva obce na jednání
- Členové zastupitelstva obce jsou povinni se zúčastnit každého jednání, jinak jsou povinni se včas omluvit starostovi s uvedením důvodu nepřítomnosti.
- Účast na jednání stvrzují členové zastupitelstva obce podpisem do prezenční listiny přítomných, jež je součástí zápisu z jednání.
- Zastupitelstvo obce je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. Jestliže při zahájení jednání zastupitelstva obce, nebo v jeho průběhu není přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce, ukončí předsedající zasedání. Do 15 dnů se uskuteční náhradní zasedání ke stejnému, nebo zbývajícímu programu, které svolává starosta a pokud starosta zasedání nesvolá, učiní tak místostarosta, popřípadě jiný člen zastupitelstva obce.
- Člen zastupitelstva obce, u něhož hrozí, nebo nastal střet zájmů (§ 83 odst. 2 zákona o obcích), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání zastupitelstva obce o záležitosti, u které střet zájmů nastal.
Článek 6
Program jednání zastupitelstva obce
- Na zasedání zastupitelstva obce může být jednáno jen o věcech, které byly navržené v programu při svolání, nebo na program zařazeny dodatečně v průběhu zasedání se souhlasem zastupitelstva obce. S návrhem programu seznámí členy zastupitelstva obce předsedající při zahájení zasedání. O návrhu programu, jeho doplnění a změně rozhoduje zastupitelstvo obce hlasováním.
- Zastupitelstvo obce je povinno projednat záležitosti v samostatné působnosti obce na základě žádosti podepsané alespoň 0,5% občanů obce, a to do 60 dnů od podání takové žádosti, jde-li o působnost zastupitelstva obce.
Článek 7
Řízení jednání zastupitelstva obce
- Jednání zastupitelstva obce řídí zpravidla starosta nebo v jeho nepřítomnosti místostarosta.
- Starosta jednání zahajuje a ukončuje, zjišťuje počet přítomných členů zastupitelstva obce, řídí hlasování, kontroluje a podepisuje zápis z jednání, uděluje slovo členům zastupitelstva obce, vyhlašuje přestávku, dbá o to, aby jednání mělo pracovní charakter a věcný průběh.
Článek 8
Zahájení jednání
- Při zahájení jednání předsedající zejména:
a) informuje o tom, zda zasedání bylo řádně svoláno
b) konstatuje přítomnost členů zastupitelstva obce
c) předloží návrh programu zasedání ke schválení
d) dá schválit dva členy zastupitelstva obce za ověřovatele zápisů z jednání
e) informuje, zda byl ověřen zápis z předchozího jednání zastupitelstva obce, kde byl vyložen k nahlédnutí a jaké námitky byly
proti němu podány - Zápis, proti kterému nebyly námitky podány, se pokládá za schválený. Pokud byly proti zápisu podány námitky, rozhodne o nich po vyjádření ověřovatelů zastupitelstvo obce hlasováním.
Článek 9
Průběh jednání
- Úvodní slovo k jednotlivým bodům programu přednáší předkladatel, případně zpracovatel.
- Do rozpravy se přihlašují členové zastupitelstva obce zvednutím ruky v průběhu jednání. Bez ohledu na pořadí přihlášených se udělí slovo:
a) členu zastupitelstva obce, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo platných právních předpisů
b) členu vlády nebo jím určenému zástupci, poslanci, senátoru a zástupci orgánu kraje, který o slovo požádá - Občan obce, který dosáhl věku 18 let a fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a vlastní na území obce nemovitost má právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce své stanovisko k projednávaným věcem v průběhu jednání. Toto oprávnění má i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním příslušníkem a je v obci hlášena k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena.
- Do diskuse se občan obce a oprávněné fyzické osoby přihlašují zvednutím ruky. Délka jednoho diskusního příspěvku může být nejvýše 5 minut, k téže věci nejvýše dvakrát.
- Do rozpravy a diskuse v rámci projednávaného bodu programu se mohou členové zastupitelstva obce, občané a oprávněné fyzické osoby přihlásit jen do konce jejího projednávání.
- Nikdo, komu předsedající neudělí slovo, se ho nemůže ujmout.
- Zastupitelstvo obce může v průběhu jednání hlasováním bez rozpravy rozhodnout o přesunutí bodů programu a o sloučení rozpravy ke dvěma nebo více bodům programu.
- Zastupitelstvo obce se může na návrh člena zastupitelstva obce usnést hlasováním bez rozpravy na omezení diskusního příspěvku
- Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoliv člen zastupitelstva obce, o návrhu se hlasuje bez rozpravy
Článek 10
Usnesení a hlasování
- Návrh usnesení předkládaný zastupitelstvu obce ke schválení vychází ze zpráv projednávaných tímto orgánem a z diskuze členů obecního zastupitelstva.
- Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání. Závěry, opatření a způsob kontroly musí být v usnesení formulovány stručně, adresně, s termíny a odpovědností za splnění ukládaných úkolů. Návrh usnesení připravuje a obecnímu zastupitelstvu předkládá navrhovatel.
- K platnému usnesení zastupitelstva obce, rozhodnutí nebo volbě je třeba nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva.
- Hlasuje se veřejně, pokud se zastupitelstvo obce bez rozpravy neusnese na jiném způsobu hlasování. Veřejné hlasování se provádí zdvižením ruky pro návrh nebo proti návrhu nebo se lze hlasování zdržet.
- Pokud byly k návrhu předloženy pozměňovací návrhy, hlasuje se nejdříve o nich, a to v pořadí, v jakém byly předloženy. Po hlasování pozměňovacích návrhů se hlasuje o původním návrhu.
- V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje zastupitelstvo nejprve o variantě doporučené předkladatelem. Schválením jedné varianty se považují ostatní varianty za nepřijaté.
- Usnesením zastupitelstva obce se ukládají úkoly v otázkách samostatné působnosti starostovi či jiným členům obecního zastupitelstva.
- V případě, že se při zasedání zastupitelstva projeví nové okolnosti a podmínky, které vyžadují podstatně přepracovat předloženou zprávu a návrh usnesení, může zastupitelstvo rozhodnout, že o věci bude jednat na svém příštím zasedání.
- Každý člen zastupitelstva hlasuje osobně, zastoupení při hlasování není přípustné.
- Každý člen zastupitelstva může vznést při hlasování nebo bezprostředně po něm námitku proti průběhu nebo výsledku hlasování. O takové námitce rozhodne zastupitelstvo bez rozpravy. Vyhoví-li zastupitelstvo námitce, musí se hlasování opakovat.
Článek 11
Dotazy a připomínky členů zastupitelstva obce
- Členové zastupitelstva obce mají při výkonu své funkce právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na orgány obce, předsedy výborů, statutární orgány právnických osob a vedoucí organizací a organizačních složek, zřízených nebo založených obcí, zaměstnance obce zařazených do obecního úřadu a žádat od nich vysvětlení.
- Na dotazy a připomínky odpovídá dotazovaný bezodkladně, připomínky, jejichž obsah vyžaduje prošetření nebo provedení jiného opatření, zodpoví písemně, nejdéle do 30 dnů.
- Uplatněné dotazy na jednání zastupitelstva obce se zaznamenávají v zápise a je o nich a jejich vyřízení vedena evidence u obecního úřadu.
Článek 12
Zajištění nerušeného průběhu jednání zastupitelstva obce
- Nikdo nesmí rušit průběh jednání zastupitelstva obce, předsedající může vykázat ze zasedací síně rušitele jednání.
- Nemluví-li řečník k věci, může mu předsedající odejmout slovo.
- Překročí-li řečník stanovený časový limit, může mu starosta (předsedající) odejmout slovo.
Článek 13
Závěrečná ustanovení
- Starosta ukončí jednání, je-li pořad jednání vyčerpán.
- Pro přípravu stanovisek nebo expertíz může zastupitelstvo obce zvolit pracovní komisi ze členů obecního zastupitelstva, příp. další odborníky a experty.
- O průběhu jednání pořizuje zapisovatel zápis. Podepisuje jej starosta a určení ověřovatelé. Z jednání zastupitelstva bude pořizován zvukový záznam, který bude sloužit pouze jako podklad pro tvorbu zápisu a bude zničen po konání nejbližšího následujícího zasedání zastupitelstva.
- V zápisu se uvádí den a místo jednání, hodina zahájení a ukončení, jména ověřovatelů zápisu, počet přítomných členů zastupitelstva obce, jména omluvených a neomluvených členů zastupitelstva obce, včetně uvedení důvodu omluvy, průběh rozpravy, podané návrhy, výsledky hlasování o usnesení, přijatá usnesení a další důležité skutečnosti. Zápis, který je nutno pořídit do 10 dnů po skončení zasedání, musí být uložen na obecním úřadu k nahlédnutí. O námitkách člena zastupitelstva obce proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva obce.
Článek 14
Zrušovací ustanovení
- Tímto jednacím řádem se ruší jednací řád zastupitelstva obce Tuchoměřice, schválený dne 10.12.2014.